loading...

آی مگ

احتمالاً به راحتی می‌توان گفت که بسیاری از ما چیزی فراتر از ترتیب قرار گرفتن صفحه کلید استاندارد QWERTY نمی‌دانیم. بله همین کیبردی که در جلوی شما قرار دارد با ت

بازدید : 128
دوشنبه 8 دی 1399 زمان : 14:46

تایپیست‌ها، برنامه نویسان یا مسئولین پذیرش مکان‌های مختلف، دستان خود را به مدت چندین ساعت روی وسیله‌ای به نام کیبورد قرار می‌دهند تا حجم زیادی از اطلاعات را به وسیله همین محصول کوچک وارد دنیای آزاد کنند. “ASDF” و “JKL:” فقط چند کلید ساده که انگشتان ما روی آنها قرار می‌گیرد نیستند و بر اساس استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید مکان‌ آن‌ها می‌تواند تغییر کند. در اولین روزهای تایپ کردن، با وجود همه بازی های سرگرم کننده آموزش دهنده تایپ، ترتیب کلید‌های قرار گرفته روی صفحه کلید برای همه‌ی ما گیج کننده و تصادفی بود. اما الان بسیاری از ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با سرعت بالا و حتی بدون نگاه کردن به صفحه کلید به صورت بی‌پروا تایپ می‌کنیم.

احتمالاً به راحتی می‌توان گفت که بسیاری از ما چیزی فراتر از ترتیب قرار گرفتن صفحه کلید استاندارد QWERTY نمی‌دانیم. بله همین کیبردی که در جلوی شما قرار دارد با ترتیب استاندارد QWERTY مرتب شده است. اما این تنها استاندارد ترتیب قرار گرفتن حروف‌ها نیست. در ادامه با برخی از طرح‌های محبوب و مختلف صفحه کلید با ما همراه باشید.

Dvorak

این استاندارد به نام شخصی است که آن را در سال 1936 ثبت اختراع کرد. جناب آقای آگوست دووراک. او احساس کرد که استفاده از استاندارد QWERTY دردسرهای خاص خود را دارد و برای کارآیی بیشتر، طرح خود را توسعه داد.

استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید DVORAK

هنگام استفاده از کیبرد‌های Dvorak، متوجه خواهید شد که بیش از نیمی از کلید‌های اصلی با دست راست انجام می‌شود. دووراک این کار را عمداً انجام داد چون اکثر افراد راست دست هستند.

نکته: همه حروف صدادار انگلیسی در ردیف وسط کیبرد قرار دارند.

Colemak

Colemak را می توان نسخه ادیت شده QWERTY دانست. این طرح به نسبت QWERTY فقط 17 تفاوت در چیدمان کلید (به علاوه یک کلید backspace دوم که جایگزین کلید Caps Lock می‌شود) دارد. کولمک ترکیبی از کلمن (نام خانوادگی خالق) و دووراک است.

استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید COLEMAK

کاملا واضح است که این طرح فقط یک نسخه اصلاح شده از Dvorak نیست. اگر به عنوان یک تایپیست به طرح Colemak نگاه بیندازید، تغییر وضعیت دست‌ها بسیار آسان‌تر از Dvorak است.

QWERTZ

این چینش یک سازگاری جزئی با کشور‌های اروپای مرکزی (آلمان، اتریش، جمهوری چک و دیگر کشورهای نزدیک آن) است. کلیدهای Z و Y مکانشان فرق کرده است آن هم به دو دلیل. اول، Z در آلمان بیشتر از Y استفاده می‌شود. دوم اینکه، در این کشور‌ها معمولا T و Z با هم استفاده می‌شوند پس منطقی است که T و Z در کنار هم قرار بگیرند.

استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید QWERTZ

AZERTY

در اینجا نمونه دیگری از طرح ادیت شده QWERTY را برای شما آورده‌ایم. این طرح بیشتر در کشورهای فرانسوی زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد (اگرچه فرانسه و بلژیک هرکدام تغییرات ملی خود را روی این طرح دارند و همه از آن خوششان نمی‌آید).

استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید AZERTY

تغییر مکان Q با A و W با Z در ردیف بالا به چشم می‌آید. نقطه ویرگول نیز با کلید M جابجا شده است. بزرگترین تغییر این طرح، تغییر عملکرد ردیف شماره با نسخه اصلی است.

Maltron

صفحه کلید Maltron بسیار غیرعادی به نظر می‌رسد، اما باید به خاطر داشته باشید که این طرح با در نظر گرفتن ارگونومی طراحی شده است. بنابراین مچ دست شما را تسکین می‌دهد. این صفحه کلید به صورت چند تکه است و اعداد در وسط آن قرار دارند.

استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید MALTRON

مربع سمت چپ شامل حروف ANISF برای ردیف اصلی است و ردیف اصلی مربع سمت راست نیز حروف DTHOR است. شرکت PCD Maltron در سال 1977 شروع به کار کرد و این طرح را در جواب ارگونومی بهتر حالت دست طراحی کرد.

JCUKEN

تکلیف کشورهایی که الفبای آن‌هاکاملاً متفاوت از الفبای انگلیسی مبتنی بر لاتین است چه می‌شود؟ در روسیه الفبای سیریلیک استفاده می‌شود و از سال 1917 (زمانی که روسیه الفبای خود را اصلاح کرد تا برخی حروف را حذف کند)، JCUKEN (که در برخی جاها به عنوان YCUKEN ، YTsUKEN و JTSUKEN نیز شناخته می‌شود) به عنوان طرح صفحه کلید پیش فرض آن‌ها وارد شد.

استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید JCUKEN

طرح منظم و استاندارد QWERTY نیز به عنوان یک عملکرد دوم در همان صفحه کلید (همانطور که در عکس بالا نشان داده شده است) حفظ شده است.

BÉPO

طرح BÉPO برای سهولت برنامه نویسی و افزایش کارایی طراحی شده است (شبیه Dvorak). این تنظیم خاص بر اساس مطالعه آماری زبان فرانسوی صورت گرفته است.

استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید BEPO

مردم می‌گویند که تایپ با کیبرد‌های BÉPO آسان‌تر است زیرا کلیدهایی که که بیشتر استفاده می‌شوند همگی در ردیف اصلی قرار دارند.

پیشنهاد خرید کیبورد جدید: مشاهده قیمت کیبورد رپو

نظر شما درباره استاندارد‌های مختلف چینش صفحه کلید چیست؟ شما با کدام یک راحت ترید؟ آیا خاطره جالبی در این باره دارید که با ما در میان بگذارید؟

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 31
  • بازدید کلی : 1125
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه